Korzystanie z usług pośrednika nieruchomości z roku na rok staje się coraz bardziej popularne, a ostatnimi czasy standardem staje się także korzystanie z usług home stagera.
Home staging to zawsze dobre rozwiązanie, bo jak wiadomo klienci zazwyczaj “kupują oczami” i w tym przypadku “miłość od pierwszego wejrzenia” naprawdę funkcjonuje. Co jednak, gdy z różnych powodów nie ma możliwości, aby skorzystać z usług profesjonalnego home stagera?
Jak przygotować nieruchomość do sprzedaży?
Najprostszym sposobem byłby wspomniany wcześniej home-staging. Jednak zazwyczaj sprzedaż nieruchomości wiąże się z nabyciem innej i w tym momencie niewiele osób decyduje się inwestować jakiekolwiek środki finansowe, które można przeznaczyć na remont lub urządzanie nowych czterech kątów. Co więc warto zrobić?
- Przede wszystkim posprzątać! – i chociaż wydaje się to śmieszne, to chyba każdy pośrednik nieruchomości potwierdzi, że nie raz miał okazję spotkać się z sytuacją, w której przyszedłszy na zaplanowaną sesję nieruchomości, zastał dom czy mieszkanie, które były po prostu nieposprzątane. Nieumyte okna, brudne ściany i okruchy na sofie – to wszystko naprawdę będzie widoczne na zdjęciach, a przecież nie warto zniechęcać potencjalnego klienta do odwiedzenia naszej nieruchomości już na etapie oglądania ogłoszenia.
- Pochować zdjęcia rodzinne i inne przedmioty osobiste – zapakowane w karton z powodzeniem mogą poczekać, aż znajdzie się dla nich miejsce na nowym lokum. Portrety dzieci wiszące dotychczas na ścianie z oczywistych powodów nie powinny być widoczne na zdjęciach zawartych w ogłoszeniu, a ich późniejsze zakrywanie w programie graficznym nie wygląda zbyt korzystnie. Pamiątki z podróży, które Wy darzycie sentymentem, dla innych są zakurzonymi bibelotami, które wprowadzają niepotrzebny chaos.
- Zakryć posterami brudne ściany i miejsca po zdjęciach – skoro odpada malowanie, a zdjęcia ze ścian zostały ściągnięte, warto zakryć czymś plamy, które po nich zostaną. Wydruk posterów i oprawienie ich w ramki to groszowe sprawy, a z powodzeniem ukryją niedoskonałości wnętrz.
- Ułożyć poduszki na sofie – skoro już są, powinny stanowić ozdobę wnętrza, a nie zostać bezmyślnie rozrzucone – z pozoru błaha sprawa, ale poduszki potrafią zdziałać cuda podczas prezentacji wnętrz za sprawą fotografii.
- Wstawić do wazonu świeże kwiaty – nawet jeśli nie preferujecie tego na co dzień, warto pokusić się o świeże kwiaty we wnętrzu chociaż przed przystąpieniem do sesji nieruchomości i na czas jej prezentacji – prezentują się elegancko i nadają wnętrzom przytulności.
Jak zrobić zdjęcia nieruchomości do ogłoszenia?
Przygotowanie zdjęć nieruchomości do sesji niekoniecznie wymaga zatrudnienia profesjonalnego fotografa. Aktualnie coraz więcej osób interesuje się fotografią, więc jeżeli posiadasz w swoim otoczeniu fotografa-amatora, warto poprosić go o pomoc – nawet jeżeli zdjęcia nie będą idealne to z pewnością będą lepsze niż w sytuacji, gdy przypadkowa osoba wykona kilka przypadkowych zdjęć. Czym warto kierować się podczas wykonywania zdjęć nieruchomości na sprzedaż, jeżeli wśród rodziny i znajomych nie znajdujesz pasjonata fotografii?
- Wykonuj zdjęcia przy świetle dziennym – to właśnie wtedy wnętrza prezentują się najlepiej. Nawet jeżeli uważasz, że Twój salon jest klimatyczny, niekoniecznie będziesz w stanie przedstawić to za pośrednictwem zdjęć, nie mając odpowiednich umiejętności. Może się okazać, że wnętrze, które Ty uważasz za klimatyczne, inni odbiorą jako ponure.
- Wykonuj szerokie kadry – podczas poszukiwań idealnej nieruchomości klienci nie będą zwracali uwagi na artystyczne ujęcia. Zamiast faktury Twoich zasłon, zdecydowanie woleliby zobaczyć salon w całej okazałości.
- Zaprezentuj wszystkie pomieszczenia – nie ma nic gorszego niż wstawianie zaledwie kilku zdjęć. Jeżeli w opisie mowa jest o trzech pokojach to klienci chcą zobaczyć trzy pokoje, a nie tylko jeden. Bardzo często sprzedający wykonują zdjęcia tylko tego pomieszczenia, które jest w najlepszym stanie. Dla kupujących nie ma nic gorszego niż umówić się na prezentację i wyjść rozczarowanym, bo okazuje się, że chociaż salon wyglądał zachęcająco, dwie sypialnie wymagają generalnego remontu, a oni poszukują lokum w standardzie “do wprowadzenia”. Warto zaprezentować wszystkie pomieszczenia, jakie znajdują się w nieruchomości, bo dzięki temu kupujący są w stanie określić, czy dany dom lub mieszkanie spełniają ich oczekiwania. Po co tracić czas na bezowocne prezentacje?
- Nie ukrywaj defektów! – być może to trochę wbrew zasadom home-stagingu, ale w sprzedaży nieruchomości nie chodzi o to, żeby kilkadziesiąt osób przybiegło ją zobaczyć – lepiej żeby przyszła jedna, finalnie będąca zdecydowana na jej nabycie. Nie chodzi o prezentowanie w ogłoszeniu wszystkiego, co wymaga drobnej naprawy, ale jeżeli piszesz, że “łazienka wymaga remontu” to zrób zdjęcia wspomnianej łazienki. Pojęcie “do remontu” jest bardzo szerokie i dla każdego oznacza coś innego – wnętrze, które dla jednego klienta będzie “do remontu”, dla innego może okazać się “do zamieszkania” (i odwrotnie).
Jak przygotować ogłoszenie sprzedaży nieruchomości?
Zbyt mała ilość zdjęć lub fotografie, z których zupełnie nic nie wynika to tylko jedne z rzeczy, która potrafią rozczarować osoby poszukujące mieszkania i przeglądają setki ogłoszeń. Treść, z której zupełnie nic nie wynika, może zniechęcić wiele osób. Co warto umieścić w treści ogłoszenia, oprócz: “M3 na sprzedaż, 51 m2”?
- orientacyjna lokalizacja nieruchomości (w przypadku mieszkania można podać osiedle i ulicę)
- powierzchnia nieruchomości
- ilość pomieszczeń (w przypadku domu podana z podziałem na poszczególne kondygnacje)
- informacja, czy któreś z pomieszczeń są przejściowe
- piętro oraz ilość pięter znajdujących się w bloku
- obecność windy
- obecność balkonu
- obecność piwnicy
- odległość od parkingu
- odległość od centrum, sklepów i innych kluczowych miejsc
- opis standardu (rodzaj instalacji, materiał okien i drzwi, opis materiałów znajdujących się na podłogach i ścianach poszczególnych pomieszczeń, opis mebli i urządzeń, które pozostają na wyposażeniu)
- koszty utrzymania (w przypadku mieszkań, wysokość czynszu z podaniem ilości zameldowanych osób)
Posiadając zdjęcia nieruchomości i jej pełny opis pozostaje już tylko umieszczenie ofert na najbardziej popularnych serwisach. Warto również poprosić znajomych o udostępnienie ogłoszeń. Profesjonalnie przygotowane ogłoszenie ułatwi kupującym podjęcie decyzji, czy dana nieruchomość spełnia ich oczekiwania, a sprzedającym zaoszczędzi niekończących się telefonów i codziennych (niepotrzebnych) odwiedzin klientów – jeśli nieruchomość zostanie rzetelnie zaprezentowana w ogłoszeniu, na jej prezentację zdecydują się Ci klienci, którzy naprawdę zainteresowani są zakupem.
fot. Kaboompics
2 komentarze
Bardzo przydatny wpis, zapisuję w ulubionych, żeby móc do niego wrócić.
Kiedy rodzice sprzedawali mieszkanie, pan z biura nieruchomości wpadł, zrobił zdjęcia przy jakiejś szaro-burej pogodzie, byle jak i wstawił to na stronę. Nie było odzewu przez 3 miesiące. Mama wysłała swoje i poprosiła żeby zamienili – po tygodniu był pierwszy telefon. Mieszkanie sprzedało się w 4 tygodnie. Nie obniżyli ceny, nie poprawili opisu, tylko zmienili zdjęcia w ofercie, a jakie efekty 🙂
Cieszymy się, że artykuł okazał się pomocny.
Zdjęcia faktycznie są najważniejsze podczas wystawiania ogłoszenia. Sporo osób nie czyta nawet jego treści, ale zdjęcia przegląda każdy. 🙂